سیستم امتیازدهی
رقابت فروشگاهها برای جذب مشتری باعث شده است استراتژی های مختلفی برای جذب مشتری لحاظ شود. امتیاز دهی به رفتارهای مشتریان اعم از تعداد خرید آنها، مبلغ فاکتور و ... مشوق مشتریان برای خرید از فروشگاه شما می باشد.
در سامانه امکان تعریف سیستم های امتیازدهی به مشتری در نظر گرفته شده است. قابلیت افزودن مجموع امتیاز کالاهای سبد خرید به امتیازات مشتریان، قابلیت افزودن امتیاز به مشتری بایت ثبت دیدگاه برای محصول، قابلیت افزودن میزان امتیاز به کاربران معرف ، قابلیت افزودن امتیاز به مشتری براساس جمع قیمت سفارش و قابلیت افزودن امتیاز به مشتری براساس تعداد کالاهای سفارش از جمله استراتژی های موجود می باشد.
میزان امتیاز برای هر یک از موارد فوق به نظر مدیر و سیاست فروشگاه بستگی دارد.
مثال: یک فروشگاه می تواند سیستم امتیازدهی اینترنتی را برای مشتریان خود راه اندازی کرده و در تبلیغات خود استراتژی های امتیازدهی زیر را معرفی کند. سپس یک جشنواره تخفیف برگزار نموده و برای افرادی که امتیاز بالاتری دارند تخفیف ویژه قائل شود.
انواع امتیازات در سیستم امتیازدهی:
امتياز معرف مشتري: در این استراتژی بابت معرفی یک مشتری جدید به فروشگاه، امتیازی به مجموع امتیازات شخص معرفی کننده افزوده می شود. کاربرد آن تشویق مشتریان فعلی جهت معرفی مشتریان جدید و کسب امتیاز می باشد.
مثال: در سیستم امتیازدهی فروشگاه می توان تعیین کرد به هر مشتری که مشتری جدید معرفی کند 5 امتیاز تعلق گیرد.
امتياز مشتري بابت ثبت دیدگاه براي محصول: در این استراتژی در ازاء ثبت نظر برای یک محصول، امتیاز مشخصی به مجموع امتیازات مشتری افزوده می شود. کاربرد آن تشویق مشتریان به ثبت نام در فروشگاه، مشاهده محصولات و پیشنهاد دادن آن محصول به دیگران از طریق ثبت نظر خود و اعلام رضایت از کیفیت محصول.
مثال: در سیستم امتیازدهی فروشگاه می توان تعیین کرد به هر مشتری که برای یک محصول دیدگاه یا نظری ثبت کند 5 امتیاز تعلق گیرد.
افزودن امتیاز براساس جمع قیمت سفارش: در این استراتژی برای مجموع سفارشات موجود در سبد خرید، سقفی در نظر گرفته می شود و مطابق با آن امتیازاتی به مشتری تعلق می گیرد.
مثال: در سیستم امتیازدهی فروشگاه می توان تعیین کرد به هر مشتری که مجموع سفارشات موجود در سبد خریدش 100000 است 8 امتیاز تعلق گیرد.
افزودن امتیاز براساس تعداد کالا: در این استراتژی برای تعداد اقلام موجود در سبد خرید، سقفی در نظر گرفته می شود و مطابق با آن امتیازاتی به مشتری تعلق می گیرد.
مثال: در سیستم امتیازدهی فروشگاه می توان تعیین کرد به هر مشتری که تعداد اقلام موجود در سبد خریدش 5 عدد است 8 امتیاز تعلق گیرد.
پرسش های متداول:
1. در سامانه این امکان وجود داره که مشتریان با امتیاز بالای 1000 ، نیمی از قیمت جنسشون رو پرداخت کنند؟
این مورد به شرطی امکان پذیر است که برای پرداخت از درگاه پرداخت آنلاین و یا ثبت فیش بانکی استفاده شود، مراحل انجام کار به شرح زیر است:
- از بخش باشگاه مشتریان> گروه های مشتریان، یک گروه ایجاد کنید با نام "بالای 500 امتیاز" و فیلد درصد پرداخت را 50 انتخاب کنید (یعنی نصف قیمت کل فاکتور باید پرداخت شود(.
- از بخش باشگاه مشتریان> لیست مشتریان، افرادی که امتیاز بالای 500 دارند را مشخص کنید (نام کاربری آنها را یادداشت کنید).
- از بخش باشگاه مشتریان> گروههای مشتریان> دکمه نمایش کاربران را کلیک و نام کاربری افرادی که امتیاز بالای 500 دارند را به اعضای گروه اضافه کنید.